27. travnja 2011.

Hvarska torta od rogača - "jela starih barda", Veljko Barbieri, Iće&piće

Ne prođe dan, a da ne prelistam koju od kuharica ili kuharskih časopisa iz svoje minijaturne "biblioteke", makar prije spavanja. To je za mene poput dragocjene knjige kojoj se uvijek vraćam za novu inspiraciju.
I tako listajući stare članke, odlučila sam se malo više posvetiti autohtonim jelima hrvatskih otoka i Dalmacije, općenito hrvatskih autohtonih jela, jela koja nikadd do sad nisam probala. Na tom popisu zasad našli su svoje mjesto stonska torta, hvarski cviti, lumblija, rabska torta, rabski baškotini, starograjski paprenjaci... razne pašticade, Lički presnac, soparnik.. .i  prva po redu torta od rogača. (radila sam za Uskrs i rabske baškotine, ali ne znam iz kojeg razloga, nisu mi uspjeli.)
Ova torta me je toliko privukla prvenstveno radi zanimljive recepture - torta bez brašna, praktički bazirana na samo 4 sastojka.
Veliki sam ljubitelj sočnih torti bez brašna i do sada sam isprobala razne varijante takve torte od rogača ili tamne čokolade, no mogu reć da je ova torta zaista jedinstvena okusom, vjerojatno zbog dodatka prošeka koji se odlično uklapa sa aromom rogača. To je jedna od onih torti koje su se pripremale od sastojaka  većini dostupnima, mljeveni rogač, jaja, šećer i vino - pravi starinski recept.
Toplo vam preporučam vam ovu tortu, ali samo ako ste ljubitelji rogača i malo jačih i bogatih okusa.

Za tortu pečenu u kalupu promjera 18 cm
(recept preuzet iz časopisa Iće&piće, prosinac 2008.):
4 velika jaja ili 5 manja
70 g fruktoze (ili 150 g šećera)
1 i 1/2 dl prošeka
250 g mljevenog rogača
50 g krušnih mrvica (iako sam ih ja izostavila)

Za glazuru:
100 g tamne čokolade 70% kakaa
100 g čokolade za kuhanje
30 g maslaca

1. Pećnicu zagrijte na 180 stupnjeva.
2. Žumanjke miksajte sa šećerom, mrvice namočite u prošeku, dodajte smjesu od žumanjaka, zatim mljeveni rogač i na kraju snijeg od bjelanjaka, pažljivo promiješajte kuhačom nekoliko puta dok se svi sastojci ne sjedine. Izlijte u kalup koj ste prethodno namastili i obložili papirom za pečenje.
3. Pecite tortu 20-ak minuta, provjerite čačkalicom da li je pečena i pazite da se ne prepeče.
4. Ohladite tortu.
5. Obje vrste čokolade otopite na pari na umjerenoj vatri, sa maslacom, prelijte preko torte i pustite da se skroz ohladi.
Poslužite sa tučenim slatkim vrhnjem ili sladoledom od vanilije. Mislim da bi se dobro uklopio i neki kiselkasti džem na bazi agruma, npr. naranča ili limun.
 p.s.: na ovoj fotki može se vidjeti mrvičasta tekstura torte, moja se mrvila previše, vjerojatno zbog manje količine jaja ili sam je prepekla. Bez obzira, torta je skroz  posebna i jako ukusna. :)

Broj komentara: 17:

Andrea kaže...

Baš ti hvala što si odmah objavila recept. JAko mi se sviđa ova torta i kao što sam ti rekla podsjeća me na nešto što sam jela kad sam bila mala. :) Isprobat ću je čim prije.
Što se ostalih recepata tiče, baš sam malo prije razmišljala o lumbliji. To je jedan poseban kolač koji svoje podrijetlo vučen najvjerojatnije iz poganskih htoničnih obreda. Uz tako zanimljivo podrijetlo je još i jako ukusna. Paprenjaci, soparnik, stonska torta, sve su to jela za koja bi sad mogla ispisati cijele romane jer bude i sjećanja i priče. S pašticadom je bolje da ni ne počinjem... Jedva čekam da pomalo objaviš sve te recepte jer, iako su mnogi od njih poznati, uvijek su dobra tema za zanimljivu gastro raspravu. :)

Sanja kaže...

Obozavam rogac i ovu vrstu tortica i kolaca. Slike su savrsene, odlicna kombinacija boja.

Just Cake Girl kaže...

Nisam ljubitelj rogača, nikao se ne mogu pomiriti sa tim okusom ali moram pohvaliti fotke koje su odlične kao i uvijek ali i želju za isprobavanjem tradicionalnih slastica naše zemlje ;)

Jovana kaže...

Jednostavna i sjajna tortica ! U ukus ne sumnjam a pošto moja majka obožava rogač a i poreklom je iz Dalmacije ovu torticu joj moram napraviti !:-))

Marija kaže...

Torta mi izgleda odlično,volim rogač

Dajana kaže...

Kad sam bila dijete, mama je imala samo jedan recept za kolač s rogačem, vrlo jednostavan, a ja sam ga obožavala, mislim da ga je pravila samo zbog mene.
Sviđa mi se ova ideja da se posvetiš starinskim, autohtonim receptima, jer bih voljela i ja naučiti nešto više o tome, posebice što su mi svi navedeni recepti totalna nepoznanica (ok, za neke sam čula, ali ih nisam nikad kušala). Torta izgleda prekrasno

Bite my cake kaže...

Bravo za ovaj post! Volim rogač u kolačima, a ova kombinacija s prošekom mora da je tako predivno aromatična. Obožavam ovakve stare slastice, mada ja sama ne radim često ove naše otočne, primorske recepte, više su mi kontinentalni poznati, ali s guštom pročitam kod vas na blogovima o tome, spremim si recept i uskoro probam. I da, volim sočne torte bez brašna :)

Unknown kaže...

I ja se najrađe odmaram u čitanju recepata, odnosno svojih kuharica i mnogobrojnih časopisa. Valjda svak ima svoj način za odmor!
Odličan recept za one koji vole rogač. Jednom sam pravila jedan kolač s rogačem i jabukama i kod mojih je dobro prošao. Vjerujem da bi i ova tvoja torta!
Dragi su mi ti naši stari recepti jer ja uvijek kažem da i mi imamo konja za jahanje odnosno da se i u našim krajevima pripremala dobra i zanimljiva hrana!
Savršen post!

Ana kaže...

Torta izgleda odlicno, bez obzira na mrvljenje. Sigurno je jako ukusna, a posebno mi se svidja vino u citavoj prici.

Pre nekoliko godina kada sam bila kod rodbine u Splitu probala sam soparnik koji je bio odlican. Tako da me raduju tvoji buduci postovi.

Pozdrav!

Dilajla kaže...

Divna i s posebnim okusom a žao mi je što ti rapski baškotini nisu uspijeli ( u čemu je bio problem)a i ja volim istraživati Veljka ima divne recepte.

Petra Kranjica kaže...

Torta super izgleda. Iz nekog neobjašnjivog razloga gospodin Veljko mi baš i nije simpatičan i najčešće preskačem njegove članke u Iću i piću. Moram početi bolje paziti na satu da ne propuštam ovakve divote.

Вера kaže...

Savrsena je!!!

JA U KUHINJI... kaže...

Ovo definitivno moram napraviti... Fantastično!

Maja kaže...

Nevena, ovo fantastično zvuči! Ova čokoladna glazura me očarala, obožavam kad nisu zaglađene, a što im daje poseban štih :) Ne moram niti pohvaliti fotke, fantastične su kao i uvijek :)

Nevena Buljan kaže...

Zahvaljujem vam svima na osvrtu :), ipak, vidim da ću ga ponovno raditi i napraviti neke male preinake. prvenstveno koristiti rogač u prahu, onaj najfinije mljeveni, i dodati još koji tekući sastojak kako bi torta bila sočnija i kako se ne bi mrvila.
@Andrea: moram priznati, potaknula si me da ga objavim, nisam nikako bila zadovoljna fotografijama, pa ga zato nisam ni namjeravala objaviti. Sad vidim da je bolje da sam ga objavila :)
@Dilajla: ebo ja stvarno ne znam zašto baškotini nisu uspjeli, radila sam najprije 2 manje kobasice pa ih i sušila manje vremena, no sljedeći dan kad sam ih narezala i krenula sušiti dalje, nikako da se osuše, više od 1h prva tura, zatim sam pojačala temperaturu i onda su se prepekli. Morati ću još jednom pokušati. :)

Branka - byB kaže...

ovo je torta za mene ! Sve što je od rogača ili sa rogačem je za mene :), jednostavno ga volim i volim. Obzirom da k tome nema brašna i obilato je pokrivena tamnom čokoladom još mi se više sviđa i još više mi odgovara. Divno si je napravila i sigurno ću je i ja ubrzo isprobati. Hvala ti za recept !
Ovo sa listanjem kuharica na dnevnoj bazi mi je poznato, i ja odvojim koji trenutak u danu ako ne da nešto iz njih pročitam onda barem da prelistam i pogledam slike :)

Mare kaže...

rogac moze uvijek :)). a i cokolada :)
divne fotografije i kombinacija boja.

Mare
http://kuharicazadjecu.blog.hr